MADDE 1 – (1)
Bu Tebliğ’in amacı, 15/6/2012 tarihli ve 2012/3305 sayılı Bakanlar Kurulu
Kararı ile yürürlüğe konulan Yatırımlarda Devlet Yardımları Hakkında
Kararın uygulanmasına ilişkin usul ve esasları tespit etmektir.
Tanımlar
MADDE 2 – (1)
Yatırımlarda Devlet Yardımları Hakkında Kararda yer alan tanımlara ek
olarak bu Tebliğ’de geçen;
a) Bölgeler: Kararda belirtilen
bölgeleri,
b) Entegrasyon: Mal ve hizmet
üreten tesislerin mevcut üretim hatlarında elde edilen nihai ürüne
bütünleyici nitelikte ara malı verecek ve/veya üretilmekte olan nihai ürünü
ara malı olarak kullanabilecek şekilde, mevcut tesise ileri ve/veya geriye
doğru entegre olan, yatırımın konusu ve projenin özelliği dikkate alınarak
kaideten aynı il sınırları içinde veya aynı yerde ve aynı tesis bünyesinde
olan yatırımları,
c) İşletmeye geçiş tarihi: Yatırım
süresinin (ek süre dahil) bitiş tarihini veya bu tarihten önce tamamlama
vizesi için müracaat edilmiş ise müracaat tarihini,
ç) Karar: 15/6/2012 tarihli ve
2012/3305 sayılı Bakanlar Kurulu Kararını,
d) Komple yeni yatırım: Mal ve hizmet
üretimine yönelik olarak ana makine ve teçhizat ile yardımcı tesisleri
içeren, gerektiğinde arazi-arsa ve bina-inşaat harcamalarını da ihtiva
eden, yatırımın yapılacağı yerde aynı üretim konusunda mevcut tesisi veya
mevcut tesisi ile altyapı bütünlüğü bulunmayan yatırımları,
e) Modernizasyon: Mevcut
tesislerin üretim hatlarında teknik ve/veya ekonomik ömrünü tamamlamış
makine ve teçhizata uygun parçaların eklenmesini veya mevcut makine ve
teçhizatın yenileri ile değiştirilmesini, tesiste eksik kalmış bölümlerin
tamamlanmasını, nihai ürünün doğrudan kalitesinin yükseltilmesini veya
modelinin değiştirilmesini içeren yatırımları,
f) Oda: Türkiye Odalar ve Borsalar
Birliğine bağlı ticaret odalarını, ticaret ve sanayi odalarını ve sanayi
odalarını,
g) Tevsi: Mevcut bir yatırıma
üretim hattı veya makine ve teçhizat ilavesiyle kapasitenin artırılmasına
yönelik olan ve mevcut tesis ile alt yapı müşterekliği oluşturarak bir
bütün teşkil eden yatırımları,
ğ) Ürün çeşitlendirme: Mevcut
tesisler ile altyapı müşterekliği olan, aynı işletmede mevcut makine ve
teçhizata yapılacak ilave yatırımla farklı bir nihai ürün elde edilmesine
yönelik yatırımları,
ifade eder.
Teşvik belgesi
MADDE 3 – (1)
Teşvik belgesi, yatırımın karakteristik değerlerini ihtiva eden, yatırımın
bu değerler ve tespit edilen şartlara uygun olarak gerçekleştirilmesi
halinde üzerinde kayıtlı destek unsurlarından istifade imkanı sağlayan bir
belge olup Kararın amaçlarına uygun olarak gerçekleştirilecek yatırımlar
için düzenlenir.
(2) Teşvik belgesinin düzenlenmiş
olması teşvik belgesi kapsamında gerçekleştirilecek yatırımlarla ilgili
olarak diğer mevzuat gereği kamu kurum ve kuruluşlarından alınması gerekli
izin ve ruhsat gibi belgelerin verilmesi gerekliliğine mesnet teşkil
etmeyeceği gibi söz konusu belgelerin temin edilmesi gerekliliğini de
ortadan kaldırmaz.
Müracaat
MADDE 4 – (1)
Gerçek kişiler, adi ortaklıklar, sermaye şirketleri, kooperatifler,
birlikler, iş ortaklıkları, kamu kurum ve kuruluşları (genel ve özel
bütçeli kurum ve kuruluşlar, il özel idareleri, belediyeler ve kamu
iktisadi teşebbüsleri ile bunların sermaye bileşimindeki hisse oranları
yüzde elliyi geçen kurum ve kuruluşlar) ve kamu kuruluşu niteliğindeki meslek
kuruluşları, dernekler ve vakıflar ile yurt dışındaki yabancı şirketlerin
Türkiye’deki şubeleri teşvik belgesi düzenlenmesi için müracaat edebilir.
(2) Kuruluş süreci tamamlanmamış
tüzel kişiler adına yapılacak teşvik belgesi müracaatları değerlendirmeye
alınmaz.
Müracaat mercii
MADDE 5 –
(1) Teşvik belgesi düzenlenebilmesi için Bakanlığa müracaat edilir. Ancak,
genel teşvik uygulamaları kapsamında yer alan, sabit yatırım tutarı
onmilyon Türk Lirasını aşmayan ve EK-4’te belirtilen yatırımlar için firmanın
tercihine bağlı olarak yatırımın yapılacağı yerdeki yerel birimlere de
müracaat edilebilir.
(2) Teşvik belgelerinin geçerlilik
süresi içerisindeki işlemlerle ilgili müracaatlar, teşvik belgesi
müracaatını değerlendiren ilgili kuruma yapılır. Müracaatlar, bu Tebliğde
belirtilen esaslar çerçevesinde değerlendirilerek ilgili merci tarafından
sonuçlandırılır. Ancak devir, satış, ihraç, kiralama ve yatırımcı talebine
istinaden yapılan iptaller dışındaki teşvik belgesi iptali işlemlerine
ilişkin müracaatlar ile yatırım konusu değişikliği ve yatırımın nakli
konusundaki talepler Genel Müdürlüğün görüşü alınarak sonuçlandırılır.
Teşvik belgesi müracaatında aranacak belgeler
MADDE 6 – (1)
Teşvik belgesi düzenlenebilmesi için yapılacak müracaatlarda aşağıda belirtilen
belgeler aranır.
a) Yatırımcıyı temsil ve ilzama
yetkili kişi veya kişilerce imzalı müracaat dilekçesi.
b) Yatırımcıyı temsil ve ilzama
yetkili kişilere ait noter tasdikli imza sirküleri, kamu kurumları ve şahıs
şirketleri ile gerçek kişiler için imza beyannamesi.
c) EK-1’deki örneğe uygun olarak
hazırlanmış, her sayfası yatırımcıyı temsil ve ilzama yetkili kişi veya
kişilerce imzalı ve kaşeli yatırım bilgi formu ve taahhütname ile makine ve
teçhizat listeleri.
ç) Bakanlığa yapılacak
müracaatlarda, dörtyüz Türk Lirası tutarındaki meblağın Bakanlık Döner
Sermaye İşletmesine ait EK-9’da belirtilen hesaba yatırıldığına dair belge,
müracaatın yerel birimlere yapılması durumunda, yukarıda belirtilen
meblağın yüz Türk Lirası tutarındaki kısmının ilgili yerel birim hesabına
yatırıldığına, bakiye kısmının ise Bakanlık Döner Sermaye İşletmesi
hesabına yatırıldığına dair belge.
d) Firmanın ortaklık yapısı,
sermaye miktarı ve faaliyet konuları açısından nihai durumunu gösterir
Türkiye Ticaret Sicili Gazetesi veya Türkiye Esnaf ve Sanatkarlar Sicil
Gazetesi aslı veya noterden veya sicil merciinden tasdikli örneği.
e) Kamu kurum ve kuruluşları
tarafından yapılacak müracaatlar hariç olmak üzere, 31/5/2006 tarihli ve
5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu uyarınca
Türkiye genelinde Sosyal Güvenlik Kurumuna muaccel olmuş prim ve idari para
cezası borçlarının bulunmadığına veya tecil ve/veya taksitlendirildiğine ya
da yapılandırıldığına ve yapılandırmanın bozulmadığına dair Sosyal Güvenlik
Kurumunun ilgili birimlerinden alınacak yazı veya Kurumun elektronik bilgi
iletişim ortamından alınacak barkodlu çıktı.
f) 9/8/1983 tarihli ve 2872 sayılı
Çevre Kanununa istinaden, sadece 17/7/2008 tarihli ve 26939 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Çevresel Etki Değerlendirmesi Yönetmeliği eki
listelerde yer alan “Çevresel Etki Değerlendirmesi Olumlu Kararı” veya
“Çevresel Etki Değerlendirmesi Gerekli Değildir Kararı” şartı aranması
gereken yatırım konuları için Çevre ve Şehircilik Bakanlığı’ndan alınan
Karar ve/veya Karara ilişkin yazı.
g) Teşvik belgesi talebinde
bulunulmadan önce yatırımın karakteristiğine bağlı olarak ilgili mevzuatı
gereği diğer kamu kurum ve kuruluşlarından alınması gereken ve EK-2’de
belirtilen bilgi ve belgeler.
ğ) Stratejik yatırımlar için ayrıca,
yatırım konusu ile ilgili olarak sektörel, mali ve teknik analizlerin
yanında 10 uncu maddede belirtilen kriterlerin her birinin yerine
getirildiğini tevsik eden bilgi, belge, hesap ve tabloları içeren
fizibilite raporu.
h) Yatırımın sektörüne, büyüklüğüne
veya teşvik uygulamalarına bağlı olarak Genel Müdürlükçe talep edilebilecek
diğer bilgi ve belgeler.
Teşvik belgesi müracaatının değerlendirilmesi
MADDE 7 – (1)
Teşvik belgesi düzenlenmesi talep edilen yatırım projelerinin, makro
ekonomik politikalar, arz-talep dengesi, sektörel, mali ve teknik yönden
yapılacak değerlendirme ve gerektiğinde ilgili kurum, kurul ve
kuruluşlardan alınacak görüşler sonucunda uygun bulunması halinde, yatırıma
ait teşvik belgesi ile ithal ve yerli makine ve teçhizat listeleri Genel
Müdürlükçe onaylanır.
(2) Yerel birimlere yapılan
müracaatlarla ilgili olarak yerel birimler, yapılan değerlendirme sonucunda
uygun görülen yatırım projeleri için;
a) Yapılan müracaata istinaden
düzenlenen ve yerel birim yetkililerinin paraf ve imzalarını haiz yatırım
projesi değerlendirme formunu,
b) Yerel birimce onaylı üçer nüsha
teşvik belgesi ve eki makine ve teçhizat listelerini,
Genel Müdürlüğe gönderirler. Genel
Müdürlükçe de uygun görülen yatırımlara ilişkin teşvik belgeleri
onaylanarak bir nüshası muhafaza edilmek, bir nüshası da yatırımcıya
verilmek üzere iki nüshası ilgili yerel birime iletilir.
(3) Yerel birimin yaptığı
değerlendirme sonucunda uygun görülmeyen yatırım projeleri ile ilgili
ihtilaflı durumlarda Genel Müdürlüğün görüşü doğrultusunda işlem yapılır.
(4) Yatırım bilgi formunda yer
alan ve teşvik belgesinin düzenlenmesine mesnet teşkil edecek bilgilerin
eksik ve/veya çelişkili olması halinde, yatırımcının müracaatı
değerlendirmeye alınmaz. Bu durumun giderilmesine yönelik müracaatlar, en
son müracaatın yapıldığı tarihte yürürlükte bulunan mevzuat hükümleri
çerçevesinde değerlendirilir.
(5) Müracaat ekinde ibraz edilen
bilgi ve belgelerin doğruluğundan yatırımcılar sorumlu olup, yatırımın
herhangi bir aşamasında aksinin tespiti halinde, Genel Müdürlükçe teşvik
belgesi iptal edilebileceği gibi belge iptalini gerektirmeyen durumlarda
belge kapsamında sağlanan desteklerden bir kısmı müeyyide uygulanmak
suretiyle geri alınır.
Teşvik belgesi kapsamında değerlendirilmeyen harcamalar
MADDE 8 – (1)
Müracaat tarihinden önce gerçekleştirilmiş bulunan yatırım harcamaları
teşvik belgesi kapsamında değerlendirilmez.
(2) Teşvik belgesi kapsamında;
a) Kararın 9 uncu maddesinin
birinci fıkrasında belirtilenler hariç olmak üzere ham madde, ara malı ve
işletme malzemesi,
b) Kullanılmış yerli makine ve
teçhizat,
c) Karayolu nakil vasıtaları ve
her türlü binek araçları (sağlık ve belediye hizmetlerinde kullanılan
araçlar, trafiğe çıkamayacak nitelikte olup apron veya limanda kullanılan
araçlar ve madencilik ve hazır beton yatırımlarında kullanılan araçlar ile
Kararın 9 uncu maddesinin yedinci fıkrasında belirtilen araçlar hariç),
ç) Havayolu ile yük ve/veya yolcu
taşımacılığına yönelik yatırımlar dışındaki diğer yatırımlar için uçak ve
helikopter,
d) Porselenden, seramikten ve
camdan mamul sofra ve mutfak eşyası,
değerlendirmeye alınmaz.
(3) Bu maddenin ikinci fıkrasında
belirtilenler dışında, teşvik belgesi kapsamında değerlendirilmeyecek
harcamalar sektörel özellikler dikkate alınarak proje bazında belirlenir.
(4) Teşvik belgelerine ait ithal
ve yerli makine ve teçhizat listelerinde inşaat malzemelerine yer verilmez.
Yatırım cinsleri
MADDE 9 – (1)
Teşvik belgeleri kapsamında yapılacak yatırım cinsleri komple yeni, tevsi,
modernizasyon, ürün çeşitlendirme ve entegrasyondan oluşur.
(2) Komple yeni, tevsi,
modernizasyon ve ürün çeşitlendirme cinslerindeki yatırımların, aynı
işletmede veya aynı organize sanayi bölgesinde olması gerekir. Bu hüküm,
ilgili olduğu kararlardaki lehe gelen hükümler saklı kalmak kaydı ile daha
önceki kararlara göre düzenlenen teşvik belgeleri kapsamı yatırımlara da
uygulanır.
(3) Hazır giyim yatırımlarında,
mevcut tesislerde makine ve teçhizat ilavesi nedeniyle kapasite artışının
yüzde yüzü geçmesi halinde bu yatırımlar komple yeni yatırım olarak
değerlendirilir.
(4) Entegre hayvancılık
yatırımlarında aşağıda belirtilen kriterler aranır.
a) Süt yönlü büyükbaş/küçükbaş
hayvan yetiştiriciliği yatırımlarında, yetiştiricilik ve süt mamulleri
üretimi başlangıç olmak kaydıyla, proje bazında yem ünitesi (yem bitkileri
yetiştiriciliği ve/veya yem üretimi) ve/veya soğuk hava deposu.
b) Et yönlü büyükbaş/küçükbaş
besicilik yatırımlarında, yetiştiricilik ve kesimhane başlangıç olmak
kaydıyla, soğuk hava deposu ve/veya proje bazında yem ünitesi (yem
bitkileri yetiştiriciliği ve/veya yem üretimi) ve/veya et mamulleri
üretimi.
c) Damızlık büyükbaş/küçükbaş
hayvan yetiştiriciliği yatırımlarında, yetiştiricilik ve proje bazında yem
ünitesi (yem bitkileri yetiştiriciliği ve/veya yem üretimi).
ç) Damızlık kanatlı
yetiştiriciliği yatırımlarında, damızlık tavuk veya hindi yetiştiriciliği
ve kuluçkahane ile proje bazında yem üretimi.
d) Et yönlü kanatlı
yetiştiriciliği yatırımlarında, hindi veya et yönlü tavuk yetiştiriciliği
ve kesimhane başlangıç olmak kaydıyla, ileri işleme ve/veya soğuk hava
deposu ve/veya yem tesisi.
e) Yumurta yönlü kanatlı
yetiştiriciliği yatırımlarında, yumurta tavuğu yetiştiriciliği başlangıç
olmak kaydıyla, yem tesisi ve/veya soğuk hava deposu ve/veya yumurta tasnif
ve paketleme ünitesi.
Stratejik yatırımlar
MADDE 10 – (1)
Aşağıda yer alan kriterlerin tamamını birlikte sağlayan, ithalat
bağımlılığı yüksek ürünlerin üretimine yönelik yatırımlar stratejik yatırım
olarak değerlendirilir.
a) Asgari sabit yatırım tutarının
ellimilyon Türk Lirasının üzerinde olması (münhasıran bu yatırımların
enerji ihtiyacını karşılamak üzere gerçekleştirilecek doğalgaza dayalı
olmayan enerji yatırımlarının tesis kurulu gücü ile orantılanacak kısmı
yatırım tutarına dahil edilir).
b) Teşvik belgesine konu yatırımda
üretilecek ürünle ilgili yurtiçi toplam üretim kapasitesinin, aynı ürünün
ithalatından az olması.
c) Teşvik belgesi kapsamında
gerçekleştirilecek yatırımla asgari yüzde kırk oranında katma değer
sağlanması.
ç) Yatırım konusu tesiste
üretilecek ürünle ilgili son bir yıl içerisinde gerçekleşen toplam ithalat
tutarının ellimilyon ABD Dolarının üzerinde olması (ithalat miktarının
tespitinde, müracaat tarihinden önce yayımlanmış son oniki aylık resmi
veriler esas alınır).
(2) Birinci fıkrada yer alan
kriterlerin değerlendirilmesinde, EK-10’da belirtilen esaslar dikkate
alınır.
(3) Yurt içinde üretimi bulunmayan
ürünlerin üretimine yönelik yatırımlarda birinci fıkranın (ç) bendi,
rafineri ve petrokimya yatırımlarında ise (c) bendi hükmü uygulanmaz.
(4) Stratejik yatırımlar için
istenilen fizibilite raporunda, yatırıma konu ürünle ilgili yurt içi üretim
kapasitesi, ithalat miktarı ve yatırımla oluşturulacak katma değere ilişkin
detaylı bilgi ve analizlerin bulunması gerekir. Aksi takdirde müracaatlar değerlendirmeye
alınmaz.
(5) Projenin değerlendirilmesine
esas teşkil etmek üzere münhasıran yatırıma konu ürüne yönelik bilgiler ve
hesaplamalar gerektiğinde diğer kurum ve kuruluşlardan teyit edilir.
(6) Genel Müdürlükçe yapılan
incelemede stratejik yatırımların teşviki kapsamında değerlendirilen
yatırım projeleri ön inceleme raporu ile birlikte Komisyonun onayına
sunulur.
(7) Stratejik yatırımların
teşvikine yönelik başvurularda nihai karar yetkisi Komisyona aittir.
Komisyon, bu kapsamdaki projeleri değerlendirmek üzere tüm üyelerin
katılımı ile toplanır ve oy birliği ile karar alır.
(8) Komisyon tarafından stratejik
yatırım olduğuna karar verilen yatırım projeleri için Genel Müdürlükçe
teşvik belgesi düzenlenir.
(9) Genel Müdürlük tarafından
gerçekleştirilen ön inceleme veya Komisyonca verilen nihai karar sonucunda
stratejik yatırımların teşviki kapsamında değerlendirilmesi uygun
bulunmayan yatırım projeleri reddedilir veya yatırımcı talebine istinaden
Karar kapsamında yer alan diğer teşvik uygulamaları çerçevesinde
değerlendirilebilir.
(10) Birinci fıkrada yer alan
kriterlere ilişkin yapılan değerlendirmede kullanılan verilerin piyasa
şartları gereği bilahare değişmesi durumunda, desteklerle ilgili herhangi
bir değişiklik yapılmaksızın belge geçerliliğini muhafaza eder.
Başlamış işlemler ve mahrece iade
MADDE 11 – (1)
Yatırım süresi içerisinde ilgili kambiyo mevzuatında yer alan ödeme
şekillerinden herhangi biri ile ithalat işlemlerine başlanılmış veya bedeli
kısmen ya da tamamen ödenmiş ancak ithalatı gerçekleştirilememiş makine ve
teçhizatın ithaline, yatırım süresi bitiş tarihini izleyen dört ay
içerisinde, gümrük idarelerince belge kapsamında sağlanan destek unsurları
uygulanmak suretiyle izin verilir.
(2) Teşvik belgesinin yatırım
süresi içerisinde;
a) Evsafa uygun çıkmaması sonucu,
eşyanın serbest dolaşıma girişini müteakip garanti süresi içinde yurt dışı
edilecek makine ve teçhizatın,
b) Tamir, bakım veya diğer
nedenlerle yurt dışına gönderilecek makine ve teçhizatın,
mahrece iade işlemleri için doğrudan
gümrük idaresine müracaat edilir. Bu yöndeki talepler ilgili gümrük
idaresince, gümrük mevzuatı çerçevesinde sonuçlandırılır. Mahrece iade
işlemine konu yatırım mallarının yurt dışı edilmesinden itibaren bir yıl
içerisinde aynısı veya yenisinin yurda giriş işlemleri, Genel Müdürlüğün
herhangi bir iznine tabi olmaksızın gümrük vergisi muafiyeti ile katma
değer vergisi istisnasından yararlandırılmak suretiyle doğrudan gümrük
idarelerince sonuçlandırılır.
Kullanılmış makine ve teçhizat ithali
MADDE 12 – (1)
Kullanılmış makine ve teçhizat temininde, Karar hükümleri ve sektörel
kısıtlamalar göz önüne alınarak;
a) İthalat Rejimi Kararı uyarınca
yayımlanan Kullanılmış veya Yenileştirilmiş Olarak İthal Edilebilecek Bazı
Maddelere İlişkin Tebliğ hükümleri uyarınca ithali mümkün olan makine ve
teçhizat (karayolu nakil vasıtaları hariç),
b) İthalat Rejimi Kararının 7 nci
maddesi uyarınca ithaline izin verilen makine ve teçhizat,
teşvik belgesi kapsamında ithal
edilebilir.
(2) Kullanılmış komple tesislerin
(karayolu nakil vasıtaları hariç) ithaline yönelik talepler, Genel
Müdürlükçe proje bazında değerlendirilir. Teşvik belgesi kapsamında
ithaline izin verilen bu tesisler, yatırım konusuna bağlı olarak yardımcı
tesislerden bağımsız, bir mal veya hizmeti üretebilecek komple bir hattan
veya teşvik belgesinde kayıtlı üretimi yapabilecek bir veya birden fazla
makine ve teçhizattan da oluşabilir. Ancak, farklı firmalardan temin edilen
münferit makine ve teçhizat ile tesis oluşturulamayacağı gibi, söz konusu
tesislerin revizyon ve ticareti ile iştigal eden firmalardan da teşvik
belgesi kapsamında ithalat yapılamaz.
(3) Kullanılmış komple tesis
taleplerinin değerlendirilebilmesi için yatırımcıların, tesise ait makine
ve teçhizatın model ve imal yıllarını da gösterir dökümlü fatura veya
proforma fatura asılları ile birlikte Bakanlığa müracaat etmeleri gerekir.
(4) Bakanlıkça görevlendirilecek
en az iki en fazla üç personelin komple tesisin bulunduğu ülkede
yapacakları ekspertiz neticesinde uygun görülmesi halinde, kullanılmış
komple tesisin teşvik belgesi kapsamında ithaline izin verilebilir.
(5) Türkiye'deki serbest
bölgelerden yapılacak kullanılmış komple tesis ithali taleplerinde;
Bakanlığın Serbest Bölgeler, Yurt Dışı Yatırım ve Hizmetler Genel
Müdürlüğünden alınmış mevcut tesisin faaliyet ruhsatı ile tesisin ülke
içerisine ithalinde serbest bölgeler mevzuatı açısından herhangi bir
sakınca bulunmadığına ilişkin uygunluk yazısının Genel Müdürlüğe ibrazını
müteakip, Genel Müdürlük personelince kullanılmış komple tesisin bulunduğu
serbest bölgede yapılacak ekspertiz neticesinde düzenlenecek rapora
istinaden teşvik belgesi kapsamında ithaline izin verilebilir.
(6) Kullanılmış olarak ithal
edilen makine ve teçhizatın amacı dışında kullanılması veya 21 inci madde
hükmü saklı kalmak üzere satılması halinde sağlanan destekler ilgili
mevzuat çerçevesinde geri alınır. Söz konusu makine ve teçhizat,
kullanılmış komple tesis kapsamında temin edilmiş ise dört ay içerisinde
ihraç edilir veya gümrüklerce yapılacak tüm masraflar yatırımcı tarafından
karşılanmak suretiyle tasfiye edilmek üzere gümrüklere terk edilir.
Faiz desteği
MADDE 13 – (1)
Faiz desteği uygulamasına ilişkin esaslar, Genel Müdürlük ve aracı kurumlar
arasında imzalanan protokol ile belirlenir.
(2) Teşvik belgesinde faiz desteği
öngörülen yatırımcılar faiz desteğinden yararlanabilmek için Genel Müdürlük
ile protokol imzalayan aracı kurumlardan birine başvururlar. Aracı kurum
tarafından yapılan değerlendirme sonucunda kredi kullanımı veya finansal
kiralama sözleşmesi yapılması uygun görülen projelere ilişkin faiz desteği
müracaatları, yatırımcı adına protokolde belirtilen esaslar çerçevesinde
aracı kurumca Genel Müdürlüğe yapılır. Müracaatın, Genel Müdürlük
tarafından yapılacak değerlendirme sonucu uygun görülmesi gerekir.
(3) Aynı teşvik belgesi kapsamı
yatırım için faiz desteği uygulamasına yönelik olarak, yatırım süresince
birden fazla aracı kurum talepte bulunamaz. Faiz desteğinden
yararlandırılmaya başlanıldıktan sonra aracı kurum değiştirilmemek kaydıyla
aynı teşvik belgesi kapsamı yatırım için birden fazla itfa tablosuna göre
işlem yapılabilir. Stratejik yatırımlar için, faiz desteği uygulamasına
yönelik olarak birden fazla aracı kurum talepte bulunabilir.
(4) Faiz desteği ödemesinin
yapılabilmesi için;
a) 31/5/2006 tarihli ve 5510
sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu uyarınca Türkiye
genelinde Sosyal Güvenlik Kurumuna muaccel olmuş prim ve idari para cezası
borçlarının bulunmadığının veya tecil ve/veya taksitlendirildiğinin ya da
yapılandırıldığının ve yapılandırmanın bozulmadığının,
b) 21/7/1953 tarihli ve 6183
sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanunun 22/A maddesi
uyarınca Maliye Bakanlığı tahsilat dairelerine müracaat tarihinden önceki
onbeş gün içerisinde vadesi geçmiş borcunun olmadığının,
tevsik edilmesi gerekmektedir.
(5) Bakanlıkça faiz desteği
ödemelerinin vadeyi takip eden ayın sonuna kadar yapılması esastır. Ancak,
Hazine nakit dengesi veya diğer zorunlu haller nedeniyle ödeme tarihinde
Bakanlıkça değişiklik yapılabilir.
Sigorta primi işveren hissesi desteği
MADDE 14 – (1)
Sigorta primi işveren hissesi desteği, komple yeni yatırımlarda belge
kapsamında gerçekleştirilen yatırımla sağlanan istihdam, diğer yatırım
cinslerinde ise mevcuda ilave edilen istihdam için uygulanır. Komple yeni
yatırım dışındaki yatırım cinslerinde, aylık prim ve hizmet belgesinde
kayıtlı işçi sayısının mevcut istihdamın altında olması halinde ilgili ay
için prim desteği uygulanmaz.
(2) İşveren hissesine ait
primlerin karşılanabilmesi için işverenlerin çalıştırdıkları sigortalılarla
ilgili olarak 5510 sayılı Kanun uyarınca aylık prim ve hizmet belgelerini
yasal süresi içerisinde Sosyal Güvenlik Kurumuna vermesi ve sigortalıların
tamamına ait sigorta primlerinin sigortalı hissesine isabet eden tutar ile
Bakanlıkça karşılanmayan işveren hissesine ait tutarı ödemiş olması
gerekir. İşveren tarafından ödenmesi gereken primlerin geç ödenmesi
halinde, Bakanlıktan Sosyal Güvenlik Kurumuna yapılacak ödemenin
gecikmesinden kaynaklanan gecikme zammı işverenden tahsil edilir.
(3) Sigorta primi işveren hissesi
desteği uygulamasına, tamamlama vizesi tarihinin Sosyal Güvenlik Kurumuna
bildirilmesini takip eden aydan itibaren başlanır. Uygulamanın ilk
başladığı ay esas alınarak teşvik belgesinde kayıtlı azami destek oranının
aşılmaması kaydıyla belgede belirtilen süre kadar yararlandırıldıktan sonra
uygulamaya son verilir.
(4) Sigorta primi işveren hissesi
desteğinin uygulanması ile ilgili işlemler Sosyal Güvenlik Kurumunca ilgili
mevzuatı çerçevesinde yürütülür.
(5) Genel Müdürlükçe, tamamlama
vizesi yapılan ve sigorta primi işveren hissesi desteğinden
yararlanabilecek teşvik belgesi sahibi işletmelere ilişkin olarak firma
adı, teşvik belgesi tarih ve sayısı, yatırım yeri ve adresi, SGK işyeri
sicil numarası, yatırımın cinsi, mevcut istihdam, ilave istihdam, vergi
dairesi, vergi numarası, destekten yararlanma süresi ve azami destek tutarı
Sosyal Güvenlik Kurumu Başkanlığına bildirilir. Sosyal Güvenlik Kurumunca,
destekten yararlanacak yatırımcılar için;
a) Desteğin uygulanacağı aya ait
prim ve hizmet belgesinde belirtilen sigortalıların tamamına ait sigorta
primlerinin, sigortalı hissesine isabet eden tutar ve Bakanlıkça
karşılanmayan işveren hissesine ait tutarın tamamının ödendiğinin,
b) 5510 sayılı Kanun uyarınca
Türkiye genelinde Sosyal Güvenlik Kurumuna muaccel olmuş prim ve idari para
cezası borçlarının bulunmadığının veya tecil ve/veya taksitlendirildiğinin
ya da yapılandırıldığının ve yapılandırmanın bozulmadığının,
c) 6183 sayılı Kanunun 22/A
maddesi uyarınca Maliye Bakanlığı tahsilat dairelerine müracaat tarihinden
önceki onbeş gün içerisinde vadesi geçmiş borcunun olmadığının,
tespit edilmiş olması gerekir.
(6) Bu maddenin dokuzuncu fıkra
hükmü hariç olmak üzere sigorta primi işveren hissesi
"İnsanların En Hayırlısı İnsanlara Faydalı Olandır"